Kraj obiegła wiadomość, jakoby PLL LOT czyścił swoje magazyny i ok. 70 bagaży wystawiał na licytację. Praktyka dość popularna za granicą, u nas z jednej strony traktowana z dystansem (i realizmem), z drugiej zachwyty nie mają końca. Jednak temat bagażu jest poważny. Jaki jest limit bagażu na lotnisku? Gdzie zgłosić zgubiony bagaż? A co z przewozem zwierząt samolotem? To „tematy rzeka” – dzisiaj skupimy się na kilku najczęściej pojawiających się pytaniach o bagaż lotniczy. Tak, aby przypadkiem ktoś nie cofnął nas na lotnisku 15 minut przed odlotem naszego samolotu.

1. Jak się dobrze spakować?

Przed wszystkim należy pamiętać o limitach wagowych oraz ilościowych bagażu u przewoźników! Każdy z nich określa swój limit, który jest wyszczególniony w warunkach przewozu lub/ i w bilecie. Ostatecznie pozostaje strona przewoźnika lub jego infolinia. Raz nam się uda, drugi i trzeci pewnie też, ale jak to mówią „przyjdzie kryska na Matyska” i będzie się trzeba przepakować (pojawia się pytanie czy „się da”?) albo zapłacić niemałe pieniądze za tzw. nadbagaż. Tu polityka wygląda różnie. W jednej linii obowiązuje zasada opłaty za kilogram (np. 10-40 EUR), w innej opłata za przekroczenie limitu (55-400 EUR). Jak widać są to niemałe pieniądze za 2 książki, parę butów itp. Można mieć pretensje do agentów odprawiających rejsy, że są bardzo czujni, ale z jednej strony są oni rozliczani ze swojej pracy (przez przełożonych, jak i przez obsługiwaną linię) oraz motywowani przez przewoźnika bonusami za restrykcyjne trzymanie się limitów.

Bagaż rejestrowany

W żadnym wypadku nie wkładamy do niego rzeczy cennych (jajo Fabergé lepiej przewieźć w kieszeni), gotówki (również kieszeń lub konto) czy obligacji na okaziciela (przyjmę każdą ilość). Nie pakujemy tam też leków (szczególnie na receptę lub rzadko spotykanych), dokumentów czy drogiego sprzętu (np. aparatu fotograficznego). Powód, poza tym oczywistym (czyli ludzką nieuczciwością) to niebezpieczeństwo zagubienia bagażu – szczególnie w przypadku podróży z przesiadkami i krótkimi czasami transferu. Warto też uważać z wagą bagażu w stosunku do jakości walizki/ torby. Ponadto, jeśli już przewozimy płynne lub półpłynne towary w bagażu, warto je zabezpieczyć na wypadek rozszczelnienia/ uszkodzenia.

2. Czekam już 3 dzień przy taśmie bagażowej, co dalej?

Twój bagaż został w porcie wylotu (ktoś źle policzył, ktoś inny źle go przełożył, spadł po drodze do samolotu), poleciał w przeciwnym kierunku (o ile masz szczęście nadal jest na tym samym kontynencie) lub zabrał go inny pasażer. Kierujemy swe kroki, używając wskazówek na strzałkach „Lost luggage”/ „Lost baggage”/ „Baggage claim”/ „Lost&Found”. Na większych lotniskach działać może kilku agentów obsługi naziemnej, warto więc sprawdzić kto obsługuje nasz samolot (np. informacje wyświetlane nad taśmami bagażowymi), lub rzucić okiem na witrynę biura (może być na niej logo naszego przewoźnika).

W biurze bagażowym opisujemy nasz problem, po czym zostajemy przemaglowani i opowiadamy, jak duży ładunek emocjonalny łączy nas z bagażem. Tu uwaga! Nie chwalmy się tym ładunkiem zbyt ekspresywnie przed agentem obsługi naziemnej. On nie miał wpływu na drogę naszego bagażu, ale będzie miał wpływ na jego drogę do nas, więc wylewanie frustracji i zwalnianie go – przez kolejnego pasażera, trzeci raz w tym tygodniu –  czy informowanie kogo się zna tylko wydłuży sprawę i spowoduje niepotrzebne niechęci. Agent stworzy dokument o nazwie PIR (Property Irregularity Report).

Opisze w nim za pomocą uniwersalnych formułek nasz bagaż (jego wygląd) oraz zawartość, zapisze dane kontaktowe oraz przekaże kontakt zwrotny, a przede wszystkim numer przywieszki bagażowej (dzięki której bagaż ma indywidualny numer). To wszystko, w czym może nam pomóc – zapewniam, nie ma kryształowej kuli. Co najwyżej naprędce sprawdzi w systemie poszukiwania bagażu, czy może port wylotu nie zgłosił już naszej walizki. Agent wprowadza PIR do systemu poszukiwania bagażu i informacje „mielą się” po całym świecie ze zgłoszeniami, dopasowując nr przywieszki czy rodzaj zaginionego bagażu. Jeśli mamy szczęście, bagaż po kilku dniach dociera do nas za pośrednictwem kuriera wysłanego z biura bagaży zagubionych.

3. Mój bagaż wyjechał na taśmie w formie puzzli 3D – nie to, że nie lubię puzzli, ale nie każdy musi wiedzieć, że wiozę 30 kg koksu.

Jak wyżej, kierujemy się do biura bagażowego i tam wypełniany jest również PIR – z tym, że w innej formatce. Agent przenosi na papier to, co pasażer mu przedstawia (rozdarcia, wyłamane elementy etc.), po tym raport przekazywany jest przewoźnikowi, który ma kilka dróg rozwiązania. Naturalnie może odmówić, ale…  W większości przypadków albo zaproponuje naprawę na swój koszt (sam wyśle nasz bagaż do naprawy lub pokryje fakturę – zwróci nam pieniądze za naprawdę bagażu), albo odda nam pieniądze, na jakie wyceniliśmy walizkę/ torbę, albo w inny sposób zrekompensuje nam straty. Istotne jest to, aby walizkę obejrzeć od razu po zdjęciu z taśmy i reklamację złożyć PRZED opuszczeniem strefy przylotów – oszczędzi to nam przepychanek i stresów.

4. Otwieram jakby nigdy nic swoją walizkę – najzwyklejszą ze zwykłych – a tu w środku sztabki złota zasypane kamieniami szlachetnymi – tyle wygrać…

Odwozimy walizkę na lotnisko. Im szybciej to zrobimy, tym współpasażer będzie miał mniej zmartwień i przestanie zwalniać agenta obsługi.

5. Chciałabym/ chciałbym przywieźć souvenir z zagranicy, ile tych płynnych niespodzianek mogę wwieźć do Polski – bez komplikacji?

Aktualne informacje znajdziecie na stronie Ministerstwa Finansów w Zakładce „Cło”. Stan na dziś to:

Przywóz z kraju UE

Normy ilościowe dla wyrobów tytoniowych oraz napojów alkoholowych nie wskazujące na przeznaczenie handlowe

1) dla wyrobów tytoniowych ilości nieprzekraczające:
a) papierosy – 800 sztuk,
b) cygaretki (cygara o masie nieprzekraczającej 3 gramów/sztukę) – 400 sztuk,
c) cygara – 200 sztuk,
d) tytoń do palenia – 1 kilogram;

2) dla napojów alkoholowych ilości nieprzekraczające:
a) alkohol etylowy – 10 litrów,
b) wino i napoje fermentowane – 90 litrów, w tym wino musujące – 60 litrów,
c) piwo – 110 litrów,
d) produkty pośrednie – 20 litrów.

Przywóz spoza UE

Zwolnione są towary znajdujące się w bagażu osobistym podróżnych przyjeżdżających z państw trzecich w ramach następujących norm:

a) w transporcie lądowym – do równowartości 300 euro;
b) w transporcie lotniczym i morskim – do równowartości 430 euro.

Do tych wartości nie wlicza się wartości produktów leczniczych niezbędnych dla potrzeb podróżnego, wartości bagażu osobistego, importowanego czasowo lub importowanego po jego czasowym wywozie, a także wartości tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz napojów alkoholowych przywożonych według poniższych norm:

1) wyroby tytoniowe, jeżeli są przywożone w transporcie lotniczym lub w transporcie morskim przez podróżnego, który ukończył 17 lat:
a) papierosy – 200 sztuk lub
b) cygaretki (cygara o masie nie większej niż 3g/sztukę) – 100 sztuk, lub
c) cygara – 50 sztuk, lub
d) tytoń do palenia – 250 g.

2) napoje alkoholowe, jeżeli są przywożone przez podróżnego, który ukończył 17 lat:
a) napoje powstałe w wyniku destylacji i wyroby spirytusowe o mocy objętościowej alkoholu powyżej 22 %, alkohol etylowy nieskażony o mocy objętościowej alkoholu wynoszącej 80 % i więcej (np. wódka) – 1 litr lub
b) alkohol i napoje alkoholowe o mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 22% (np. likiery) – 2 litry i
c) wina niemusujące – 4 litry, i
d) piwo – 16 litrów.

Zwolnienie w ramach tych norm można stosować do dowolnego połączenia różnych rodzajów alkoholu i napojów alkoholowych, o których mowa w lit. a i b, pod warunkiem, że suma wartości procentowych wykorzystywanych z poszczególnych zwolnień nie przekracza 100 %.

Limity dla załóg oraz pasażerów zamieszkujących strefy nadgraniczne są niższe.

6. Czy istnieją inne ograniczenia?

Przywóz wielu towarów z krajów spoza UE uzależniony jest od spełnienia dodatkowych wymagań. Niektóre kategorie towarów wymagają innych procedur i kontroli jak celne. Takim wymogiem może być obowiązek przeprowadzenia kontroli granicznej przez wyspecjalizowane służby (sanitarną/ weterynaryjną) oraz konieczność posiadania określonych prawem dokumentów (zezwoleń, licencji, certyfikatów).

W szczególności ograniczenia obejmują:

– żywność
O ile ilość wskazuje na charakter niehandlowy (własne potrzeby) to nie ma potrzeby przejścia granicznej kontroli sanitarnej. W przypadku wwożenia hurtowych ilości, takiej żywności w zasadzie nie można przywozić. Podróżni przywożący ze sobą produkty mięsne i mleczarskie zobowiązani są do umieszczenia ich w specjalnych pojemnikach znajdujących się na przejściach granicznych.

– produkty lecznicze
Produktów leczniczych nie można – bez zgody Ministra Zdrowia – przywieźć na terytorium Polski. Jedynie dopuszczalne jest przywiezienie pięciu najmniejszych opakowań w przypadku produktów leczniczych koniecznych podróżnemu.

– zwierzęta
Przy przewozie zwierząt należy zasięgnąć również informacji u przewoźnika, jakie są procedury oraz jego polityka w tej materii. Zwierzęta domowe, towarzyszące podróżnym (psy, koty, fretki, w liczbie nieprzekraczającej 5 sztuk zwierząt) mogą być przywożone do Polski, pomiędzy państwami członkowskimi Unii oraz wywożone poza UE na następujących warunkach:
– zwierzę musi posiadać identyfikator (elektroniczny lub w postaci tatuażu – wymagania w tym zakresie ustalają poszczególne państwa);
– zwierzę musi być zaszczepione przeciwko wściekliźnie;
– musi posiadać dokumenty potwierdzające fakt szczepienia (paszport zwierząt lub świadectwo weterynaryjne).

W razie jakichkolwiek wątpliwości polecam skorzystać z informacji Służby Celnej:
– infolinia: 801 470 477
– telefon: +48 33 857 6251 (dla osób dzwoniących z zagranicy lub z telefonów komórkowych)
– fax: +48 33 857 6383
– e-mail: info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl

Warto przeczytać:

1. Podróże samolotem – wchodzimy na pokład

2. Jak prawidłowo holować auto?

3. Pies zostawiony w aucie na słońcu – jak reagować?

4. Podniebna karetka

5. Jak sprawnie przejść kontrolę na lotnisku?