Najtrudniejszym elementem wojny nie jest wygranie bitwy. Najtrudniejszym elementem jest przekonanie lokalnej społeczności, że to my jesteśmy tymi dobrymi”. Takie działania wchodzą w zakres operacji psychologicznych (PSYOPS) Jednym z ciekawszych przykładów takich działań była uruchomiona przez CIA akcja Devil Eyes.

Rok 2005. Wojska koalicji znajdują się na terenach Iraku i Afganistanu. CIA intensywnie prowadzi poszukiwania Osamy Bin Ladena. Rok wcześniej, podniesiono do 50 mln dol. nagrodę za informację, która pomoże schwytać Osamę. Mimo to wciąż nie udało się uzyskać znaczących postępów. Służby podejrzewają, że Osama Bin Laden chowa się na terenach plemiennych pomiędzy Afganistanem i Pakistanem. Regularnie są w tym obszarze prowadzone działania ocieplające wizerunek USA. Otwiera się szkoły, zapewnia dostęp do wody pitnej, a dzieciom rozdaje się przybory szkolne, zabawki i plecaki. CIA wciąż poszukuje nowych sposób, aby dotrzeć do lokalnej społeczności, więc postanawia ruszyć z mocno nietypowym projektem.

Zaangażowano Donalda Levinta, byłego dyrektora w zabawkowym gigancie Hasbro (firma, która odpowiada min. My Little Pony oraz Monopoly) i twórcę chłopięcego odpowiednika Barbi – figurek G.I. Joe. Poproszono go przygotowanie wyjątkowej figurki, która przedstawiałaby Osamę Bin Ladena. Donald Levint, we współpracy z chińskim projektantami szybko zrealizował zlecenie i pierwsza partia została wyprodukowana w chińskim Guagdong, skąd trafiła do Afganistanu. Agenci CIA postanowili wykorzystać posiadaną już drogę dystrybucji i  30 cm figurki były wykładane do plecaków rozdawanych dzieciom.

Prawdziwa magia zaczynała się dziać po około miesiącu od wyciągnięcia zabawki na światło słoneczne. Twarze lalek były pokryte farbą wrażliwą na wysokie temperatury. Po pewnym czasu farba zaczynała schodzić i ukazywało się prawdziwe oblicze zabawki. Twarz demona, która może budzić pierwsze skojarzenia z postacią Darth Maula z gwiezdnych wojen. Celem było zaszczepienie u dzieci i ich rodziców jednoznacznie negatywnych skojarzeń z przywódcą Al.-Qaidy. Obrzydzenie oraz dehumanizacja Osamy Bin Ladena a w efekcie osłabienie wsparcia lokalnej społeczności dla Al.-Qaidy

Czy projekt osiągnął swój cel? Trudno powiedzieć. Jednak chyba raczej nie do końca, ponieważ projekt został zamknięty już w 2005 roku, a sam Osama Bin Laden został odnaleziony i zlikwidowany dopiero w 2011 roku. Niemniej jednak, w sieci wciąż można trafić na aukcje z laleczką „demonicznego Osamy”, niestety jednak potrafią osiągać całkiem niezłą wartośc, po 5 000 dolarów. Co czyni je chyba jedną z droższych zabawek, która faktycznie służyła do zabawy.

Źródła:

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/you-can-now-buy-the-cias-evil-osama-bin-laden-doll-9850413.html

https://www.washingtonpost.com/gdpr-consent/?next_url=https%3a%2f%2fwww.washingtonpost.com%2fworld%2fnational-security%2fcia-hatched-plan-to-make-demon-toy-to-counter-bin-laden-influence%2f2014%2f06%2f19%2fcb3d571c-f0d0-11e3-914c-1fbd0614e2d4_story.html